کد مطلب:301470 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

احتجاج حضرت فاطمه در مقابل عمر بن خطاب


83- به هنگام ربودن فدك از آن حضرت در ضمن بیاناتی چنین فرمود: ای مردم آیا فرمایش حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را نشنیدید كه فرمود: همانا دخترم فاطمه بانوی زنان اهل بهشت است؟. گفتند: آری، ما این مطلب را از رسول خدا شنیده ایم، فرمود: آیا بانوی زنان اهل بهشت ادعای


باطلی می كند و آن چه را كه حق او نیست می طلبد؟ آیا اگر چهار نفر علیه من شهادت دهند كه زنا داده ام و یا دو نفر گواهی بر دزدی من بدهند تصدیقشان خواهید كرد؟. در اینجا ابوبكر ساكت شد ولی عمر گفت: آری، حد بر تو جاری می كنیم، فرمود: دروغ گفتی و پستی به خرج دادی، اگر اعتراف نكنی تو بر دین محمد صلی الله علیه و آله و سلم نیستی، آن كسی كه گواه گرفتن وی اقامه حد را بر بانوی اهل بهشت روا می دارد ملعون است و نسبت به آن چه كه بر حضرت محمد نازل شده كفر ورزیده است، همانا كسانی كه خداوند پلیدی را از آن دور ساخته و ایشان را پاك و منزه ساخته شهادت علیه چنین افرادی جایز نیست زیرا آنان از هر بدی و زشتی بر كنار و از هر كار ناروائی پاك و منزه می باشند.

ای عمر به من بگو اهل این آیه كیست كه اگر كسی بر همه و یا برخی از آنان شهادت دروغ بدهد كه مثلا آنان مشرك و یا كافر شده و یا كار زشتی انجام داده اند آیا مسلمانها از آنها تبری جسته و بر آنان حد اجراء می كنند؟ گفت: آری، آنان با دیگر مسلمین یكسانند و تفاوتی با یكدیگر ندارند، حضرت فرمود: دروغ می گوئی و كافر شدی، آنان با دیگر مردم در این مساله یكسان نیستند، زیرا خداوند آنان را از گناه و خطاء نگه داشته و درباره عصمت و طهارتشان آیه نازل كرده، پلیدی را از آن دور ساخته، و هر كس گواهی دیگران را علیه آنان تصدیق كند خدا و رسولش را تكذیب كرده است... [1] .



[1] بحار ط كمپاني 8/ 224.